Menu

Sales Leadership Programma 2015

Sales Leadership Programma 2015 – Erasmus Universiteit/RSM:

rsmIn het voorjaar van 2015 start op de Erasmus Universiteit/RSM het 7 daagse programma om commerciële (management) professionals te begeleiden naar de rol van Salesleaders.

Dit gebeurt door verbreding van de horizon na het volgen van colleges, gegeven door deskundigen op de vakgebieden: accountmanagement, marketing, change-management, inkoop, financials in sales, customer value en persoonlijk leiderschap.
Intervisie met andere deelnemers leert dat, ongeacht de branche waarin ze werken, alle deelnemers worstelen met dezelfde uitdagingen. Dit maakt ze nog meer bewust van hun rol, positie en mogelijkheden om veranderingen teweeg te brengen in het eigen bedrijf. De kroon op het werk is het maken van een praktijkscriptie (met begeleiding) in de vorm van een plan van aanpak over een probleemstelling in de eigen organisatie. Kortom: een breed maar vooral praktisch programma waar alle elementen van commercie bij elkaar komen zodat een ervaren commerciële professional de volgende stap gaat maken naar Salesleader.

Aanleiding voor deelname:

rsm-buildingHet lijkt steeds lastiger om vanuit het perspectief van de klant ‘het verschil te maken’ met andere aanbieders. Bedrijven besteden dus veel aandacht aan innovatie van het productportfolio.
Maar in de Business to Business markten van vandaag is de klant mondig, goed geïnformeerd en veeleisend. Keuze genoeg! De inkoopfunctie is verregaand geprofessionaliseerd.

Men kijkt verder dan het product of de dienst. Leveranciers worden beoordeeld op hun bijdrage aan de verwezenlijking van strategie en verbetering van de bedrijfsketen. Dit vergt nieuw denken en een nieuwe aanpak in Sales.

Ook vanuit de interne organisatie zijn de eisen aan Sales toegenomen. Korte termijn resultaten zijn noodzakelijk, maar ook de lange termijn klantwaarde moet worden bewaakt. Nadrukkelijker dan voorheen wordt aan Sales voorspelbaarheid, transparantie en rendement op inspanningen gevraagd.

Doel:

centre-for-sales-leadershipRSM biedt in samenwerking met het Centre for Sales Leadership een programma dat de deelnemer en deelnemende organisatie helpt in dit krachtenveld het initiatief te nemen en nieuwe wegen in te slaan door:

– De dialoog met de klant naar een strategisch niveau te tillen.
– Proactief complexe koop/verkoopprocessen te managen en te matchen.
– Balans te brengen tussen externe oriëntatie en interne efficiency.

Het Sales Leadership programma is veel meer dan een ‘opleidingstraject’. Het is een programma dat door de deelnemer direct na afronding in de eigen organisatie wordt geïmplementeerd. Dit gebeurt door middel van de scriptie waarbij een actuele case uit het eigen bedrijf als onderwerp wordt genomen. Onder begeleiding van experts wordt gedurende de studie gewerkt aan het plan van aanpak (scriptie).

Voor wie is het bedoeld?:

Voor hen die de professionaliteit van Sales in de organisatie zowel als de eigen effectiviteit willen vergroten.

Deelnemers hebben met goed gevolg een HBO/WO studie afgerond, of zijn werkzaam op dit niveau. Ze hebben minimaal drie jaar ervaring in Business to Business Sales.
Zij zijn nu werkzaam dan wel bereiden zich voor op een functie als:

(Key) accountmanager.
– Sales manager/commercieel directeur.

 

Het programma heeft de performance verbeterd van deelnemers van o.a.:

Achmea – Ahrend – Ballast Nedam – Bayer – Canon – Capgemini – G4S – Kema – KPN Getronics – L’Oréal – Nuon – M.A.N. – Mercedes Benz – Randstad – Ricoh – SPIE – SNS – Tata Steel – T-Mobile – UTS International – Vopak – Zwitserleven.

Klik hier voor alle achtergrond informatie op de site van de Erasmus Universiteit/RSM.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *